برپایی نمایشگاههای هدفمند میتواند بهعنوان ابزاری مهم برای بازاریابی و توسعهی صادرات تلقی گردد؛ مشروط بر اینکه زیرساختها و ضوابط مهیا باشد. برنامه ریزی جهت دعوت، پذیرایی و بازدید حدود ۲۵۰۰ تاجر خارجی از حدود ۴۰ کشور میتواند منجر به توسعهی صادرات کشور شود. فارغ از بخش تبلیغاتی و شعارهای گوناگون که این ایام در قالب مصاحبه و اخبار نمایشگاه شنیده میشود؛ در صورتی که ضعفهای نمایشگاههای گذشته برطرف شده باشد و برنامهریزی به گونهای شود که تأثیر آن در آمارهای صادراتی آتی مشهود باشد، میتوان گفت که این نمایشگاه به اهداف خود رسیده است. آنچه مسلم است کشور در شدیدترین دوران تحریم های تجاری به سر میبرد و عضو لیست سیاه کمیتهی اقدام مالی یاFATF است و امیدواریم با به ثمر رسانیدن مذاکرات عمان و رُم که سه دور آن خاتمه یافته و تصویب مفاد باقیماندهی FATF در مجمع تشخیص مصلحت، هرچه زودتر سایهی سیاست از سر اقتصاد و تجارت کم شود تا کشورمان بهعنوان دارندهی منابع عظیم «نعمت» خدادادی با «همت» اهالی تلاشگر کسب و کار بهعنوان بازیگری توانمند و تأثیرگذار در صحنهی بینالمللی تجارت حضور مثمر ثمر داشته باشد. اما تا آن زمان و با توجه به اینکه عضو مؤثر جامعهی جهانی تجارت نیستیم و علیرغم داشتن سهم مناسب از ذخایر و منابع جهانی با داشتن یک درصد از جمعیت جهانی، کمتر از ۲۵ صدم درصد سهم تجارت جهانی را داریم؛ برای بهبود وضعیت تجاری لازم است با فرماندهی واحد تجاری توسط سازمان مسئول یعنی سازمان توسعه تجارت ایران و پیگیری جهت تکمیل زیرساختهای تجاری با فعال نمودن توافق نامههای دو جانبه و چند جانبه از جمله «ایجاد بانک، شرکتهای سرمایهگذاری، حمل و نقل، تولیدی، تجاری، بیمه و مناطق آزاد مشترک»، بهویژه با کشورهای همسایه و دیگر مقاصد و مبادی که همین میزان تجارت اعم از صادرات و واردات را با آنها داریم؛ با تسهیل تجارت و کاهش سه عامل مهم و اصلی یعنی:«زمان، هزینه و تعداد سند تجاری» و همین طور با جلوگیری از صدور بخشنامههای خلقالساعه توسط سیاستگذار و فعال نمودن بخش خصوصی به گونهای عمل شود تا با بکارگیری دانش، تحقیق، توسعه و انگیزهی مضاعف فعالان تجاری، فاصلهی معنادار ارزش هر تن کالای صادراتی نسبت به کالاهای وارداتی کم و کمتر شود و با بهبود آمارهای صادراتی، تراز تجاری غیرنفتی کشور بهتدریج مثبت شود.
امید است در پایان این نمایشگاه با شفافیت کامل و اطلاعرسانی مطلوب، ضمن انتشار عملکرد نمایشگاه، به جهت فرابخشی بودن تجارت، موضوع توسط سازمان متولی با مشارکت و هماهنگی دیگر دستگاهها با همان جدیت دوران برگزاری پیگیری گردد، بهنحوی که نتایج آن در آمارهای تجاری مشهود گردد.