هر نمایشگاه فرصتی است جهت تبادل نظر و بهرهبرداری از فرصتهای تجاری پیش رو و آشنایی با آخرین دستاوردهای مرتبط. اما در شرایط محدویتهای تجاری ناشی از تحریمها و عدم ارتباط کامل تجارت با دنیا، قطعاً برپایی نمایشگاههای تخصصی بهویژه در حوزهی حملونقل با چالشهای مختلفی مواجه خواهد شد. نظر به برگزاری نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته 1404 در شهریور ماه، این مقاله به ذکر برخی نکات پیرامون این نمایشگاه و بهطور کلی مقولهی برگزاری نمایشگاههای تخصصی پرداخته است.
نمایشگاههای تخصصی ابزاری مهم بهمنظور بازاریابی و عاملی جهت شناخت آخرین دستاوردها، اطلاعات، دانش و پیشرفتهای نوین در حوزههای تخصصی هستند و شرکت در این نمایشگاهها بنا به موقعیت و شرایط اقتصادی حائز اهمیت است. هر نمایشگاه فرصتی است جهت تبادل نظر و بهرهبرداری از فرصتهای تجاری پیش رو و آشنایی با آخرین دستاوردهای مرتبط. برگزاری نمایشگاه حملونقل در شرایطی که مسائل مختلف درونی و بیرونی اعم از سیاستگذاری داخلی و تشدید تحریمهای ناروا حول و حوش آن وجود دارد، بهسادگی امکانپذیر نیست. جهت اطلاع علاقمندان به برخی از چالشهای بر سرراه حملونقل کشور در مقالهی اخیر که در مجلهی صنعت هوشمند منتشر شد و لینک آن https://qrir.ir/kO4c6K است، اشاره نمودهام.
لازم به ذکر است در شرایط محدویت های تجاری و عدم ارتباط کامل تجارت با دنیا، قطعاً برپایی نمایشگاههای تخصصی بهویژه در حوزهی حملونقل با چالشهای مختلفی مواجه خواهد شد.
آنچه مهم است؛ بجز کیفیت، متراژ، تعداد شرکت کنندگان و بازدید کنندگان خصوصاً حضور دانشپژوهان و کارآفرینان حوزهی تخصصی، دستاورد برپایی نمایشگاهی است که امید است برگزار کنندگان و متولیان امر، بهجز ایجاد درآمد مالی ناشی از برگزاری و تبلیغات، بتوانند نسبت به احصاء نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها پس از چندین دورهی متوالی به آن توجه و در تصمیمگیریهای آتی و در برگزاری نمایشگاههای بعدی اعمال نمایند.
مجدداً تأکید میشود؛ برگزاری چندین دوره نمایشگاه بدون برپایی سمینار تخصصی با حضور صاحبنظران، ذینفعان داخلی و خارجی و توجه به نتایج و دستاوردهای ناشی از برگزاری، صرفاً عاملی جهت ایجاد درآمد برای برگزارکنندگان نمایشگاه خواهد بود.
برگزاری چندین دوره نمایشگاه بدون برپایی سمینار تخصصی با حضور صاحبنظران، ذینفعان داخلی و خارجی و توجه به نتایج و دستاوردهای ناشی از برگزاری، صرفاً عاملی جهت ایجاد درآمد برای برگزارکنندگان نمایشگاه خواهد بود.
برگزاری نمایشگاهها در دنیا ضوابطی دارد که توسط اتحادیهی بینالمللی UFI که مقر اصلی آن در پاریس است مشخص میشود. اجلاس دورهای این اتحادیه به صورت چرخشی و معمولاً در کشورهای عضو توسعه یافته برگزار میگردد. مأموریت این اتحادیه، تدوین ضوابط برپایی نمایشگاهها و انتشار تقویم نمایشگاهی استاندارد است و معمولاً کشورهای عضو در برگزاری نمایشگاهها از عناوین و ضوابط این اتحادیه تبعیت مینمایند. ایران هم یکی از اعضای این اتحادیه است و نمایشگاههایی نظیر حملونقل ایران در تقویم این اتحادیه ذکر شدهاند. سایت محل برگزاری و کیفیت برپایی نمایشگاههای کشورهای عضو عموماً توسط UFI رصد میشود.
برپایی نمایشگاهها ضوابط بینالمللی و داخلی مشابه دارد و ایدهآل آن است که برگزارکنندگان به این ضوابط توجه و در برپایی نمایشگاهها ضوابط مذکور را اعمال نمایند. بنابراین در نحوهی برگزاری نمایشگاهها هر چه ضوابط UFI اعمال شود، نمره برگزارکنندگان نمایشگاهها قابل قبولتر خواهد بود.
در ایران شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران که عضو UFI هم هست، در کنار سازمان توسعهی تجارت ایران که مسئولیت صدور مجوز نمایشگاهها را دارند، وظیفهی نظارت بر نمایشگاهها را دارند. انتظار این است که در برپایی نمایشگاههایی که چندین دورهی برگزاری را پشت سر گذاشتهاند، شاهد کاهش تدریجی مشکلات و ارتقاء کمی و کیفی آنها باشیم که البته وجود تحریم و تشدید محدودیتهای تجاری این برگزاریها را با مشکل دوچندان مواجه می نماید.
امید است ضمن توجه به مباحث مذکور در نمایشگاههای آتی، شاهد رفع نواقص برگزاری نمایشگاههای تخصصی بهویژه در برپایی نمایشگاه و سمینار تخصصی حملونقل کشور باشیم.