1. صفحه اصلی
  2. اقتصادی
  3. اولویت اصلاحات اقتصادی در دوران جدید مدیریتی

سیال، نخستین انتخاب انسان برای اتوماسیون

سامانه‌های کنترل هیدرولیکی و پنوماتیکی

قسمت دوم: مقایسه‌ی سامانه‌های هیدرولیک و پنوماتیک و اجزای آنها

سیال نخستین انتخاب انسان برای تحقق مفهوم اتوماسیون بوده است. با پیشرفت علم و کشف خواص سیال­هایی نظیر روغن کاربردهای متنوعی برای استفاده از روغن ابداع شد. رویارویی با محدودیت­های استفاده از روغن مهندسان را بر آن داشت تا جایگزینی مناسبی همچون هوا را در دستور کار خود قرار دهند و این سرآغاز توسعه‌ سامانه‌های پنوماتیک بود. در قسمت نخست این مقاله به موضوعاتی چون تاریخچه‌ی استفاده از اجزا و سامانه‌های هیدرولیک و پنوماتیک، تعاریف، قوانین فیزیکی حاکم بر این سامانه‌ها و کاربردهای آنها پرداختیم. در قسمت دوم که در ادامه آمده ضمن مقایسه‌ی این دو سامانه اجزای اصلی آنها تشریح خواهد شد.

مقایسه‎‌ی کلی سامانه‌های هیدرولیک و پنوماتیک

  1. در سامانه‌های پنوماتیک از سیال تراکم پذیر مثل هوا و در سامانه‌های هیدرولیک از سیال تراکم ناپذیر مثل روغن استفاده می­شود؛
  2. در سامانه‌های هیدرولیک روغن علاوه بر انتقال قدرت وظیفه‌ی روغن کاری قطعات داخلی سامانه‌ را نیز بر عهده دارد ولی در پنوماتیک علاوه بر روغن کاری قطعات، باید رطوبت موجود در هوا را نیز از بین برد ولی در هر دو سامانه‌ سیال باید عاری از هر گونه گرد و غبار و نا خالصی باشد؛
  3. فشار در سامانه‌های هیدرولیکی به‌مراتب بیشتر از فشار در سامانه‌های پنوماتیکی می‌باشد، حتی در مواقع خاص به ۱۰۰۰ مگا پاسکال هم می‌رسد. در نتیجه قطعات سامانه‌های هیدرولیک باید از مقاومت بیشتری برخوردار باشند.
  4. در سرعت‌های پایین دقت محرک‌های پنوماتیک بسیار نامطلوب است در صورتی که دقت محرک های هیدرولیکی در هر سرعتی رضایت بخش است
  5. در سامانه‌های پنوماتیک با سیال هوا نیاز به لوله‌های بازگشتی و مخزن نگهداری هوا نمی‌باشد.
  6. سامانه‌های پنوماتیک از بازده کمتری نسبت به سامانه‌های هیدرولیک برخوردارند.

قابلیت تحمل فشار بالا (بیش از ۲۰۰ بار) و همچنین تنش‌های حرارتی بالای درون سیلندر برای قطعات سیلندر از جمله پیستون بسیار حیاتی است. تلاش برای افزایش استحکام پیستون‌ها با محدودیت اندازه همراه است. به تازگی پیستون‌های مونوترم[i] تولید شده­اند که استحکام و عمر بالا، وزن و اصطکاک کمتری دارند. پیش از این نیز پیستون‌های فروترم[ii] تولید شده بودند که جایگزین پیستون‌های آلومینیومی سنتی شدند. تاج این پیستون از فولاد فورج شده و پایه‌ی آن از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود.

پیستون‌های مونوترم از یک قطعه‌ی فورج شده ساخته می­شوند و در نتیجه بر خلاف پیستون‌های فرو ترم پایه پیستون(با بدنه و تاج آن یکپارچه ساخته می­شود. اتصال مستقیم پایه‌ی پیستون به بدنه موجب می­شود تا مقطع تحمل کننده فشار در پیستون برای تحمل حداکثر فشار داخل سیلندر افزایش یابد. در نتیجه پین پیستون نیازی به نگه داشتن پایه پیستون ندارد و می­تواند کوتاه­تر و سبک‌تر باشد. پایه‌ی فولادی که در برابر حرارت پایدار است اصطکاک را کاهش داده و همچنین کاهش فواصل آب­بندی منجر به هدایت بهتر پیستون می­شود. هدایت بهتر پیستون به‌ویژه در قسمت رینگ‌ها باعث کاهش مصرف روغن می­شود. علاوه بر آن پیستون‌های مونوترم استحکام و عمر بیشتری دارند. این نوع پیستون علاوه بر تحمل حداکثر فشار تا ۲۵۰ بار مزایای دیگری از جمله کاهش مصرف سوخت و روغن و کاهش صدا و وزن دارند. هم­اکنون موتورهای دارای پیستون مونوترم درامریکای شمالی به تولید انبوه رسیده است و در حال حاضر بیشتر در وسایل نقلیه، ساختمان سازی و صنایع دریایی استفاده می­شوند. استفاده از پیستون‌های مونوترم در اروپا و آسیا نیز در حال افزایش است.

جدول 1. مزیت‌های سامانه‌های هیدرولیک و پنوماتیک

سامانه‌­های هیدرولیک

سامانه‌­های پنوماتیک

•        اجرای فرمان‌هایی که نیاز به قدرت زیاد دارند؛

•        روانکاری قطعات برای جلوگیری از فرسایش به هنگام کار؛

•        عملکرد قابل قبول تا حد شرایط واماندگی بدون آسیب به سامانه‌.

•        اجرای فرمان‌هایی که نیاز به قدرت کم دارند؛

•        بازده بالا؛

•        قابلیت کنترل پذیری؛

•        سادگی تعمیر و نگهداری؛

•        قیمت ارزان (هوا در همه جا یافت می شود)؛

•        امکان ارسال فرمان از اتاق کنترل به سایت؛

جدول 2. معایب سامانه‌های هیدرولیک و پنوماتیک

سامانه‌­های هیدرولیک

سامانه‌­های پنوماتیک

•        تاخیر در دریافت سیگنال فرمان به عملگر؛

•        کندی حرکت؛

•        هزینه‌ی بالای تجهیزات و راه اندازی؛

•        کنترل در محل؛

•        آلودگی بالا؛

•        آلودگی صوتی؛

•        نیازمند بازدیدهای دوره‌ای تعمیر و نگهداری؛

•        عدم کنترل در محل؛

•        وجود لوازم جانبی بسیار زیاد؛

اجزای سامانه‌ و علایم اختصاری

به‌طور کلی سامانه‌­های هیدرولیک و پنوماتیک از اجزای اصلی زیر تشکیل شده­اند:

  • واحد تأمین قدرت
  • واحد کنترل
  • واحد خروجی

تأمین قدرت: جریان مورد نیاز سامانه‌ ایجاد و ارسال می­شود.

محرک اولیه: قطعه­ای است که توان مورد نیاز را برای به گردش درآوردن پمپ تأمین می­کند.

پمپ: توان مکانیکی را گرفته و به توان سیالاتی (سیالی که فشار دارد و جاری است) تبدیل می­کند.

کنترل: قسمت میانی یک سامانه‌ی‌ هیدرولیک است که کنترل عملکرد سامانه‌ را به عهده دارد.

شیرهای کنترل جهت: با کنترل جهت می­توان جهت حرکت عملگرها را کنترل کرد.

شیرهای کنترل فشار: با کنترل فشار سیال می­تواند نیروی خروجی عملگرها را کنترل نماید.

شیرهای کنترل جریان: با کنترل شدت جریان سیال می­توان سرعت حرکت عملگر را کنترل کرد.

خروجی: قسمت خروجی سامانه‌ شامل عملگرها و بار مالی می­باشد.

عملگر: قطعه­ای است که توان سیال را به توان مکانیکی تبدیل می­کند و این توان بار را حرکت می­دهد.

انواع عملگر: 1) خطی (سیلندرها) که حرکت مستقیم الخط ایجاد می­کنند. 2) دورانی (موتورهای هیدرولیک) که حرکت دورانی و گردشی به وجود می­آورند.

شکل 1. ساختار کلی سامانه‌های هیدرولیک و پنوماتیک

پمپ‌­ها و موتورها

پمپ‌ها و موتور­های هیدرولیک توسط یک دایره نمایش داده می­‌شوند که شفت قدرت ورودی یا خروجی در کنار دایره به صورت دو خط موازی کشیده می­‌شود. مثلث‌های داخل این دایره­‌ها بیانگر جهت جریان می­‌باشد که مثلث در پمپ به سمت خارج و در موتور به سمت داخل است .

شکل 2. نمادهای استاندارد برای نمایش موتورها و پمپ‌های هیدرولیک

شیر کنترل جهت

شیر­های کنترل جهت توسط تعدادی مربع به هم متصل نشان داده می­‌شود. تعداد مربع نشان‌دهنده‌ی تعداد مواضع سوئیچی شیر است. فلش­‌های داخل مربع­‌ها جهت جریان را نشان می­‌دهند. خطوط عمودی و افقی و مورب نشان‌دهنده این است که درگاههای شیر در موقعیت­‌های سوئیچینگ چگونه به هم متصل می‌شوند. هنگام نام­‌گذاری شیرهای کنترل جهت، ابتدا لازم است تعداد درگاهها و سپس تعداد مواضع سوئیچی بیان شود.

شکل3. نمادهای استاندارد برای نمایش شیرهای کنترل جهت

مواضع سوئیچینگ شیر­های کنترل جهت، توسط انواع روش تحریک قابل تغییر می­‌باشد. نماد شیر به همراه روش تحریک آن کامل می­‌شود.

شکل 4. انواع تحریک در شیرهای کنترل جهت

در صورتی که از نماد استانداردی برای تحریک استفاده نمی­‌شود، لازم است روش تحریک توسط یک ستاره مشخص شود و در بخش توضیحات اطلاعات لازم ارایه گردد. شکل عدم استفاده از روش‌های معمول برای تحریک شیر در زیر آمده است.

شکل 5 . نماد استاندارد برای نمایش شیرهای کنترل جهت که فاقد روش معمول برای تحریک می‌باشد
شکل 6. نمادهای استاندارد برای نمایش انواع شیرهای کنترل فشار

شیر کنترل فشار

شیرهای فشار توسط یک مربع به همراه یک فلش که جهت جریان را مشخص می­‌کند، نشان داده می­‌شود. درگاه‌های شیر را توسط علامت P (درگاه فشار) و T (درگاه مخزن) یا A یا B مشخص می‌نمایند. موقعیت فلش­‌ها داخل مربع نشان­‌دهنده‌ی این موضوع است که شیر نرمال باز یا بسته است.

شکل 7. شیرهای کنترل فشار نرمال باز و نرمال بسته

تمایز دیگر شیر­های فشار در قابل تنظیم یا ثابت بودن آن‌ها است که در حالت اول، با یک خط مورب مشخص می­‌شود. 

شکل 8. شیرهای کنترل فشار ثابت یا قابل تنظیم

شیر­های کنترل فشار به دو دسته شیرهای گروه فشارشکن[iii] و شیرهای رگولاتور فشار [iv]تقسیم می­‌شوند. شیر­های گروه فشار شکن، در موضع نرمال بسته بوده و فشار پیلوت از ورودی گرفته می­‌شود. این در حالی است که شیر­های رگولاتور فشار در حالت نرمال باز بوده و فشار پیلوت از خروجی گرفته می‌شود.

شکل 7. شیرهای کنترل فشار رگولاتور و فشارشکن

شیر کنترل جریان

در مبحث شیرهای کنترل جریان، یک تفاوت اصلی بین شیرها وجود دارد. شیرهایی که تحت تأثیر تغییرات گران‌روی[v] نباشند، اریفیس و شیرهایی که تغییرات ‘گران‌روی بر عملکرد آن‌ها تأثیر دارد، گلویی نامیده می­‌شوند.

شکل 8. شیرهای کنترل جریان اوریفیس و گلویی

شیر یکطرفه

نماد شیرهای یک طرفه به صورت یک گوی بر روی نشیمن‌گاه آب‌بندی جریان است. محل قرارگیری این گوی به صورت یک زاویه باز می­‌باشد. نوک زاویه باز جهت بسته بودن جریان را نشان می‌دهد.

شکل 9. انواع شیرهای یکطرف

نماد شیرهای یک طرفه با عملکرد پیلوتی به صورت یک شیر یک طرفه داخل یک مربع نشان داده می­‌شود. پیلوت کنترل شیر با خط‌چین در زیر این مربع کشیده می­‌شود. شیر­های قطع و وصل به صورت دو مثلث روبه‌روی هم رسم می­‌شوند. این شیرها معمولا جهت تخلیه مخزن روغن یا تخلیه فشار آکومولاتور مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

شکل 10. شیرهای کنترل جریان یکطرفه پیلوتی و قطع و وصل

سیلندرها

سیلندرها در دو دسته یک‌کاره و دوکاره طبقه‌بندی می­‌شوند. سیلندرهای یک‌کاره فقط دارای یک درگاه می­‌باشند، یعنی فقط سطح تمام قطر آن‌ها تحت فشار هیدرولیک قرار می­‌گیرد. این سیلندرها تحت تأثیر نیروهای خارجی مانند نیروی وزن یا نیروی فنر باز می­‌گردند.

شکل 11. سیلندرهای یککاره

سیلندرهای دوکاره دارای دو درگاه ورود و خروج روغن می‌باشند که از این طریق روغن به جلو و پشت پیستون منتقل­ شده و سیلندر حرکت می­‌نماید. در سیلندرهای دوکاره یک طرفه، میل پیستون فقط در یک سمت سیلندر وجود دارد، در حالی در سیلندر دوکاره دو طرف سیلندر دارای دو میل پیستون است که در دو طرف آن قراردارد.

شکل 11. انواع سیلندرهای دوکاره

در سیلندر دیفرانسیلی، سطح پیستون، دو برابر سطح حلقوی جلوی پیستون می­‌باشد. نماد این سیلندر با اضافه کردن دو خط موازی جلوی میل پیستون از دیگر سیلندرها متمایز می­‌گردد.

شکل 12. انواع سیلندرهای دیفرانسیلی، تلسکوپی و دوکاره

حسگرها و ابزاردقیق

وسایل اندازه‌گیری دما، فشار، دبی و غیره در مدار هیدرولیک با نمادهای خاص خود نشان داده می‌شوند.

شکل 13. انواع تجهیزات اندازه‌گیری در سامانه‌های هیدرولیک و پنوماتیک

انتقال انرژی و آماده­سازی روغن

نمادهای شکل 14 برای نمایش ادوات انتقال انرژی و آماده‌­سازی روغن در مدار هیدرولیک به کار گرفته می‌شوند:

شکل 14. ادوات انتقال انرژی و آماده‌­سازی روغن در مدار هیدرولیک

تجهیزات و مدارات معادل الکتریکی و منطقی

انواع رله‌ی­های مورد استفاده در این حوزه به قرار زیر هستند:

  1. رله‌ی سوئیچینگ؛
  2. رله‌ی ضربه فعال؛
  3. رله‌ی خازنی؛
  4. رله‌ی برگشتی؛
  5. رله‌ی موقعیت مثبت؛
  6. رله‌ی معدل­گیر؛
  7. رله‌ی نسبت؛
  8. پتانسیومتر پنوماتیک؛
  9. رله‌ی تأخیری؛
  10. رله‌ی کوپل کننده‌ی الکتریکی؛
  11. رله‌ی الکتریکی – پنوماتیکی؛
  12. رله‌ی پنوماتیکی – الکتریکی؛
  13. ترانسدیوسر الکترونیکی – پنوماتیکی؛

برای اینکه بتوانیم درک ملموس­تری نسبت به شباهت مدارهای الکتریکی و هیدرولیکی – پنوماتیکی داشته باشیم شکل 15 را ملاحظه نمایید. همانطور که نشان داده شده است اجزاء تشکیل دهنده مدار به همراه نظیرش در مدار دیگر آورده شده است.

شکل 15. المان‌های نظیر الکتریکی و هیدرولیکی- پنوماتیکی

مدار موتورهای هیدرولیکی یا سامانه‌­های انتقال قدرت هیدرواستاتیکی به دو گروه مدار باز و مدار بسته تقسیم می­شوند. در سامانه‌­های انتقال قدرت مدار باز، کل سیال خروجی از موتور به مخزن برمی­گردد. درصورتی که در یک سامانه‌ی‌ انتقال قدرت مدار بسته، بخش عمده‌ی سیال خروجی از موتور به ورودی پمپ بازگردانده می­شود و می­توان مقداری از سیال را نیز به منظور ایجاد شرایط مناسب در آن مانند خنک­کاری و یا فیلتر نمودن از سامانه‌ مدار بسته خارج نمود. روغن خارج شده از طریق مدار تغذیه پشتیبان جایگزین می­گردد.

می­توان المان‌ها و گیت‌های منطقی را مطابق شکل 16 مدل کرد.

شکل 16. مدل کردن گیت‌های منطقی با تجهیزات کنترل سیال

[i] Mono term
[ii] Ferrotherm
[iii] Relief Valve
[iv] Regulator
[v] Viscosity

0
0
کپی شد

مطالب مرتبط

معرفی محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *