در سالهای اخیر، صنعت حملونقل شهری دستخوش تحولات بزرگی شده است. یکی از مهمترین این تحولات، استفاده از فناوریهای نوین برای هوشمندسازی و تصمیمگیری بهینه است. در این میان، کلانداده یکی از مفاهیم کلیدی است که میتواند متروهای شهری را متحول کند. اما کلانداده دقیقاً چیست؟ چگونه عمل میکند؟ و چرا برای مترو اهمیت دارد؟ این مقاله به این پرسشها پاسخ میدهد.
۱. مقدمه
در عصر تحول دیجیتال، فناوری کلانداده [i]بهعنوان یکی از ابزارهای کلیدی در ارتقاء بهرهوری و هوشمندسازی سامانههای حملونقل عمومی، بهویژه مترو، مطرح شده است. این مقاله با رویکردی ساده و همهفهم، به معرفی مفهوم کلانداده، مؤلفههای زیرساختی آن، و کاربردهای عملیاتی آن در متروهای شهری میپردازد. با تکیه بر تحلیل دادههای حجیم حاصل از سامانههای بلیتفروشی، تردد مسافران، تجهیزات مکانیکی و سامانههای کنترلی، میتوان تصمیمسازیهای بهنگام، نگهداری پیشبینانه و مدیریت بحران را بهصورت هوشمند پیادهسازی کرد. در پایان، نمونهای از تحلیل ازدحام در ایستگاهها و مدیریت پلهبرقی و آسانسور با استفاده از کلانداده بهعنوان یک کاربرد ملموس ارائه شده است.
در سالهای اخیر، صنعت حملونقل شهری دستخوش تحولات بزرگی شده است. یکی از مهمترین این تحولات، استفاده از فناوریهای نوین برای هوشمندسازی و تصمیمگیری بهینه است. در این میان، کلانداده یکی از مفاهیم کلیدی است که میتواند متروهای شهری را متحول کند. اما کلانداده دقیقاً چیست؟ چگونه عمل میکند؟ و چرا برای مترو اهمیت دارد؟ این مقاله به این پرسشها پاسخ میدهد.
۲. کلانداده چیست؟ تعریفی ساده و کاربردی
کلانداده به مجموعهای بسیار بزرگ، متنوع و در حال رشد از اطلاعات گفته میشود که از منابع مختلف تولید میشود و پردازش آن با ابزارهای سنتی ممکن نیست.
بهعنوان مثال، دادههای تولید شده از موارد زیر در یک متروی شهری نمونهای از کلانداده هستند:
- دستگاههای فروش بلیت؛
- دروازههای ورود و خروج مسافری؛
- اطلاعات سامانه سیگنالینگ؛
- اطلاعات سامانههای انرژی و اسکادا[1] ( شبکهی الکتریکی پست های برق)؛
- وضعیت تجهیزات سامانههای تهویه، پلهبرقی، آسانسور وسایر تأسیسات در سامانهی مدیریت ساختمان[2]؛
- دوربینهای مدار بسته؛
- نظرسنجیهای مسافران و اپلیکیشنهای تلفن همراه.
اگر این دادهها بهصورت هوشمندانه جمعآوری، ذخیره، تحلیل و تفسیر شوند، میتوانند برای تصمیمگیریهای دقیق و آیندهنگر استفاده شوند [1]. شکل 1 نمونهای از این وضعیت را نمایش می دهد.
شکل 1. کاربردهای متنوع سامانهی کلان داده در مترو
۳. ویژگیهای کلانداده (5V)
تحلیلگران فناوری اطلاعات برای درک بهتر کلانداده از مد 5V استفاده میکنند [2]:
- حجم [ii] : دادهها در مقیاس ترابایت و پتابایت تولید میشوند؛
- سرعت [iii] : تولید و پردازش دادهها در لحظه انجام میشود؛
- تنوع [iv] : دادهها از منابع ساختاریافته، نیمهساختاریافته و بدون ساختار حاصل میشوند؛
- صحت [v] : دقت و اعتبار دادهها چالشبرانگیز است؛
- ارزش [vi] : هدف نهایی، استخراج ارزش تجاری و عملیاتی از دادهها است.
۴. چرا کلانداده برای مترو اهمیت دارد؟
متروها یکی از پرترافیکترین زیرساختهای حملونقل شهری هستند. تصمیمات مدیریتی در مترو باید بر پایهی دادههای دقیق و بهروز گرفته شوند. کلانداده به موارد زیرکمک میکند:
- زمانبندی حرکت قطارها بر اساس الگوی تردد واقعی تنظیم شود؛
- خرابیها پیشبینی و از توقف سامانه جلوگیری شود؛
- مصرف انرژی بهینه شود؛
- خدمات براساس نیاز واقعی مسافران توسعه یابد.

۵. اجزای زیرساختی کلانداده برای مترو
استفاده از کلانداده تنها به جمعآوری اطلاعات محدود نمیشود. برای بهرهبرداری مؤثر از این فناوری، نیاز به یک زیرساخت فنی شامل اجزای زیر داریم:
1.5. منابع داده :[vii]
شامل حسگرها، دوربینها، تجهیزات بلیتفروشی، دستگاههای IoT، تابلوهای اعلام وضعیت، سامانههای تهویه، آسانسور، پلهبرقی و غیره می شود.
5.2. زیرساخت ارتباطی[viii] : شامل شبکهی فیبر نوری، ارتباط بیسیم، شبکههای محلی (LAN)، شبکههای مخابراتی مانند 4G/5G یا NB-IoT برای اتصال تجهیزات به سرور مرکزی می باشد [3].
5.3. ذخیرهسازی[ix]:
پایگاههای داده بزرگ و توزیعشده مانند Hadoop HDFS یا Azure Data Lake برای ذخیرهسازی امن و سریع دادهها می باشد [4].
5.4.تحلیل و پردازش[x]:
از ابزارهای پردازش داده مانند Apache Spark، Python، Power BI یا حتی هوش مصنوعی برای تحلیل الگوها، پیشبینی رفتار مسافران و تصمیمگیری هوشمند استفاده می شود.
5.5.سامانههای تصمیمیار[xi]:
داشبوردهای مدیریتی، اپلیکیشنهای پایش و هشداردهی برای بهرهبرداران مترو، که خروجی تحلیل دادهها را به شکل بصری و قابل استفاده ارائه میکنند [5].
۶. کاربردهای کلانداده در مترو
زمینه کاربرد | مثال عملی |
بهینهسازی زمانبندی قطارها | تحلیل تردد واقعی مسافران و تنظیم هوشمند فاصلهی بین قطارها در ساعات پیک |
نگهداری پیشگیرانهی تجهیزات | پیشبینی خرابی کمپرسورها، دربها، ترمزها یا تجهیزات مخابراتی پیش از وقوع مشکل |
کنترل مصرف انرژی | شناسایی ایستگاههای پرمصرف، تنظیم روشنایی یا تهویه مطبوع بر اساس حضور واقعی مسافر |
خدماترسانی هدفمند به مسافران | تحلیل شکایات و بازخوردها برای بهبود امکانات رفاهی در ایستگاهها |
امنیت و کنترل ازدحام | استفاده از دادههای دوربینها و دروازهها برای تشخیص تجمع غیرعادی و اعزام نیروها |
- نمونهی کاربردی: پلهبرقی و آسانسور در شرایط ازدحام
یکی از نمونههای ملموس کاربرد کلانداده، مدیریت پلهبرقیها و آسانسورها در ایستگاههای مترو است. فرض کنید در یکی از ایستگاهها، در ساعات خاصی حجم تردد مسافران افزایش مییابد. با استفاده از کلانداده میتوان:
- الگوی افزایش تردد را در ساعات مختلف شناسایی کرد؛
- بر اساس این دادهها، تعداد پلهبرقیهای فعال را بهصورت خودکار افزایش داد؛
- در صورت شناسایی ازدحام، مسیرهای ورود و خروج را مدیریت کرد تا از ایجاد گره ترافیکی انسانی جلوگیری شود؛
- تحلیل رفتار پلهبرقیها نشان میدهد که کدام یک بیشتر مستهلک شده و نیاز به سرویس دارد.
این تصمیمها بهصورت سنتی و دستی امکانپذیر نیست، اما با کلانداده میتوان آنها را در زمان واقعی و بهصورت هوشمند پیادهسازی کرد.
۷. نتیجه گیری
چرا اکنون باید به فکر کلانداده باشیم؟ مترو به عنوان یکی از حیاتیترین سامانههای حملونقل شهری، برای حرکت بهسوی متروی هوشمند نیازمند نگاه دادهمحور است. با توسعهی فناوریهای ارتباطی، پردازش داده و هوش مصنوعی، فرصت مناسبی فراهم شده تا از دادههای خام به بینشهای مدیریتی ارزشمند دست یابیم. همانگونه که قطارها نیازمند ریل هستند، مدیریت هوشمند مترو نیز نیازمند کلانداده است. هر ایستگاه، هر مسافر، و هر تجهیز، دادهای تولید میکند که در صورت استفادهی صحیح، میتواند گامی مؤثر در بهبود بهرهوری، افزایش ایمنی و رضایت مسافران باشد.
۸. مراجع:
[1].Gandomi, A. & Haider, M. (2015). Beyond the hype: Big data concepts, methods, and analytics. International Journal of Information Management, 35(2), 137–144.
[2]. IBM Big Data & Analytics Hub. The Four V’s of Big Data. IBM, 2023.
[3]. Siemens Mobility. Digital Rail Infrastructure – A Data-Driven Future. Siemens Whitepaper, 2021.
[4] Dean, J., & Ghemawat, S. (2008). MapReduce: Simplified Data Processing on Large Clusters. Communications of the ACM, 51(1), 107–113.
[5] Microsoft Azure Documentation. Big Data Architecture and Components. Retrieved 2024.
[1] SCADA
[2] BMS
[i] Big Data
[ii] Volume
[iii] Velocity
[iv] Variety
[v] Veracity
[vi] Value
[vii] Data Sources
[viii] Network Infrastructure
[ix] Data Storage
[x] Analytics & Processing
[xi] Decision Support Systems