COVID 19 و پیام روشن و قاطع آن به صنعت

پیام روشن و قاطع COVID 19 به صنعت:
استفاده از اتوماسیون صنعتی یک الزام است

بخش سوم

شتاب چینی ها در بکارگیری بیشتر ربات ها در بحبوحه شیوع ویروس COVID 19
(این مطلب ۲ مارس ۲۰۲۰ توسط cnbc.com منتشر شده است)

 خودروسازهایی که در پلنت های تولیدی خود در چین، سطح بالاتری از اتوماسیون صنعتی را به کار گرفته اند در بحران COVID-19 از وضعیت بهتری برخوردار هستند 

  • در حالی که ویروس کرونا در چین همچنان در حال گسترش است صنایع این کشور سرعت توسعه ربات های صنعتی و سایر فناوری های اتوماسیون را افزایش داده اند؛
  • براساس گزارش منتشر شده از سوی فدراسیون جهانی رباتیک [۱]، چین تبدیل به بزرگ ترین بازار ربات های صنعتی در دنیا شده و بیشترین سرعت رشد را در سرتاسر جهان دارد؛
  • تحقیق انجام شده توسط اتاق بازرگانی ایالات متحده در شانگهای چین بر روی ۱۰۹ شرکت تولیدی مستقر در این شهر و مناطق اطراف آن نشان می دهد که نزدیک به نیمی از آنها از کمبود نیروی انسانی رنج می برند. این بزرگ ترین چالشی است که طی هفته های اخیر با آن مواجه بوده اند. دو سوم این شرکت ها اظهار کرده اند که نیروی کافی برای رساندن تولید به مقدار نامی خود را ندارند.

برقراری مجدد جریان تولید

شرکت های آمریکایی که دارای کارخانه در چین هستند از شیوع COVID-19 ضربه شدیدی خوردند. همان طور که در بخش نخست این مقاله گفته شد، تحقیقی که توسط اتاق بازرگانی ایالات متحده در شانگهای چین بر روی ۱۰۹ شرکت تولیدی مستقر در این شهر و مناطق اطراف آن انجام شد نشان داد که نزدیک به نیمی از این شرکت ها از کمبود نیروی انسانی رنج می برند و این بزرگ ترین چالشی است که شرکت های مذکور طی هفته های اخیر با آن مواجه بوده اند.

دو سوم این شرکت ها اظهار کرده اند که نیروی کافی برای رساندن تولید به مقدار نامی خود را ندارند. یک سوم دیگر اظهار کرده اند که مسایل مرتبط با لجستیک مسأله اصلی ایشان است. این در حالی است که تقریباً تمامی این شرکت ها از این که زنجیره تأمین آنها طی یک ماه آینده تحت تأثیر بحران جاری خواهد بود.

صنایعی که بیشترین تأثیر را از این بحران پذیرفتند صنایع دارای خطوط مونتاژ بزرگ همچون خودروسازها و تولید کنندگان قطعات و مجموعه های الکترونیک بودند.

پلنت چند میلیارد دلاری شرکت Tesla در شانگهای بعد از دو هفته تعطیلی اجباری در روز دهم فوریه فعالیت خود را از سر گرفت. پلنتی که در چین نصب شده نسبت به پلنت اصلی که در Fremont است از سطح پایین تری از اتوماسیون صنعتی برخوردار است. یکی از دلایل این موضوع ارزانی نیروی کار در چین نسبت به ایالات متحده بوده است که این موضوع باعث عدم توجیه هزینه پیاده سازی سطح بالایی از اتوماسیون صنعتی در این پلنت شده است.

Tesla به منظور ممانعت از توقف های بیشتر پلنت خود در چین که امری راهبردی برای او محسوب می شود در پی بومی سازی کامل زنجیزه تأمین خود در چین تا پایان سال جاری می باشد اما پاسخ روشنی به این سؤال که آیا برنامه روشنی برای ارتقاء سطح اتوماسیون صنعتی در پلنت خود دارد نداده است.

شرکت Foxconn که یکی از تأمین کنندگان شرکت Apple در چین است قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۰ قریب به ۳۰ درصد از یک میلیون شغل کارخانه ای خود را با اتوماسیون جایگزین کند که این امر می تواند ثمربخش باشد. Foxconn در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۰ هزار شغل کارخانه ای از ۱/۲ میلیون نیروی شاغل چینی را حذف کرد و اما این روند کاهش، بسیار آهسته ادامه یافت.

این شرکت باور دارد که ربات های صنعتی دارای قوه تشخیص انسانی نیستند و بنابراین کارایی انسان را ندارند. با این وجود در بحران جاری، ممکن است برنامه های راه اندازی مجدد ربات ها در این شرکت مورد بازنگری قرار گرفته باشد اما هنوز سیگنال مثبتی در این خصوص از Foxconn  دریافت نشده است.

Apple می گوید که انتظار ندارد بتوان به اهداف درآمدی فصلی خود دست یابد زیرا شرکت های چینی که با وی در تولید گوشی های iPhone همکاری دارند در نزدیکی کانون شیوع ویروس COVID-19 در استان Hubei قرار دارند و زمان بازگشت به فعالیت این شرکت ها پس از فروکش کردن بحران احتمالاً بیش از حد انتظار طول خواهد کشید.

کرونا , اتوماسیون صنعتی , رباتیک صنعتی , خودروسازی چین , ایفون , COVID-19 , Industrial Automation , Industrial Robotics , Auto manufacturing in China , Apple in China

تولید کنندگان چند ملیتی خودرو در چین، بزرگ ترین بازار خودرو با  فروش بیش از ۲۹ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۹ به شدت تحت تأثیر بحران ناشی از شیوع COVID-19 قرار گرفته اند. Wuhan که در صنعت خودرو به Detroit چین معروف است محل استقرار پلنت های تولیدی شرکت هایی چون General Motors، Honda، Nissan، Peugeot و Renault است.

در وضعیتی که کارکنان این کارخانجات همگی خانه نشین شده اند و زنجیره تأمین مختل شده است بازگشت مجدد این کارخانجات به وضعیت عادی تولید کاری بسیار دشوار خواهد بود. این شرایط برای شرکتی چون Cadillac که کارخانه آن در شهر شانگهای از سطح بالایی از اتوماسیون صنعتی برخوردار است یک فرصت محسوب می شود. این کارخانه در سال ۲۰۱۶ با بهره گیری از ۳۸۶ ربات صنعتی و دو خط تمام اتوماتیک که عملیات جوشکاری و رنگ آمیزی را انجام می دهند راه اندازی شد.

خودروسازهایی که در پلنت های تولیدی خود در چین، سطح بالاتری از اتوماسیون صنعتی و رباتیک صنعتی را به کار گرفته اند در بحران ناشی از COVID-19 از وضعیت بهتری برخوردار هستند.

 

ادامه دارد

[۱] International Federation of Robotics

درباره مهندس وحید تیموری

دبیر انجمن صنفی شرکت های اتوماسیون صنعتی / سردبیر ماهنامه صنعت هوشمند

بررسی بیشتر

پاندمی COVID-19 , اتوماسیون صنعتی , رباتیک , ربات های ضدعفونی کننده

نبرد میان اتوماسیون صنعتی و پاندمی COVID-19

نبرد میان اتوماسیون صنعتی و پاندمی COVID-19 بخش اول ربات ها و سیستم های اتوماسیون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *