۲۰۰ گام به سوی موفقیت

۲۰۰ گام به سوی موفقیت

اگرچه در سال­های آغازین دهه­ ی هفتاد شمسی، هنوز «اتوماسیون صنعتی» در بین صاحبان صنایع و حتی در میان متولیان صنعت کشور واژه­ای غریب و نا آشنا بود و لزوم توسعه­ ی این صنعتِ صنعت­ ساز در ایران به درستی درک نشده بود و حتی برخی فعالان صنعتی، توسعه ­ی اتوماسیون را تشدید کننده­ ی بیکاری موجود در کشور می­دانستند؛

اما  بودند بزرگانی که به یمن برخورداری از نگاهی عمیق نسبت به مسیری که رشد فناوری، به ویژه فناوری­های دیجیتال در آن سال­ها پیش گرفته بود، به اهمیت اتوماسیون صنعتی به عنوان یکی از پارادایم­های قرن پیش رو پی برده و ضمن پرداختن به کسب و کار خود در شاخه­ های مختلف اتوماسیون صنعتی، در اقدامی هوشمندانه بنای انجمن صنفی شرکت­های اتوماسیون صنعتی را گذاردند و چنین شد که انجمن صنفی شرکت­های اتوماسیون صنعتی که در مرداد ماه ۱۳۷۴ به عنوان یک انجمن صنفی کارفرمایی در وزارت کار وقت به ثبت رسید.

اخذ مجوز انتشار «ماهنامه­ ی صنعت هوشمند»، در مهرماه سال ۱۳۷۶، به عنوان نخستین ماهنامه­ ی تخصصی کشور در زمینه­ ی اتوماسیون صنعتی، و در پی آن شروع انتشار این ماهنامه از فرودین ۱۳۷۷، مهم­ترین اقدامی بود که بنیانگذاران انجمن صنفی شرکت­های اتوماسیون صنعتی در راستای ارتقاء سطح آگاهی جامعه­ ی متخصصان، صاحبان صنایع و مسؤولان صنعتی کشور نسبت به مزایای اتوماسیون و لزوم بهره­گیری از فناوری­های اتوماسیون در خطوط و فرآیندهای تولید و همچنین انعکاس دیدگاه­های متخصصان اتوماسیون صنعتی به مخاطبان فوق به اجرا گذاشتند.

تداوم بیش از ۲۰ ساله­ انتشار یک ماهنامه تخصصی با مخاطبانی خاص، متعلق به بخش خصوصی واقعی، با وجود بی­ مهری­های مسؤولان فرهنگی نسبت به مطبوعات خصوصی و در فضای اقتصادی کشور که وقوع رخدادهای ویرانگر اقتصادی یکی از ویژگی­های ذاتی آن است؛ موضوعی است که بسادگی نمی­توان از کنار عظمت و اهمیت آن گذشت.

اگر امروز پس از ۲۰ سال، ماهنامه­ صنعت هوشمند همچنان بانشاط و با روندی رو به رشد، به صورت منظم منتشر و در اختیار همراهان و علاقمندان قرار می­گیرد دلیلش در وهله­ ی نخست حاکمیت تفکری صحیح، سیستماتیک و راهبردی در تمامی ادوار بر مدیریت این مجله بوده است؛

چراکه علیرغم تغییر مدیران این نشریه در ادوار مختلف، «تفکر مدیریتی» حاکم بر آن از ثبات مناسبی برخوردار بوده و به دلیل برخورداری مدیران در همه­ ی دوره­ ها از تخصص، تعقل و نگرش اصولی لازم، هیچگاه روند رو به رشد صنعت هوشمند، طی سال­های متمادی انتشار، با چالش جدی مواجه نگردیده است و تیم­های مدیریتی مختلف طی این ۲۰ سال به واقع همچون دوندگان امدادی هر یک در زمان فعالیت و مسؤولیت خود، به دور از هرگونه منیت، نهایت مساعی­شان را در راه تحقق اهداف نشریه به کار گرفته­ اند.

دلیل دیگر این تداوم را می­توان در برخورداری از اهداف عالی و مشخص بودن فلسفه­ ی وجودی ماهنامه­ ی صنعت هوشمند که همانا کمک به ارتقاء سطح بهره­ گیری صنایع کشور از فناوری­های نوین اتوماسیون صنعتی و همچنین ایجاد تریبونی برای انعکاس دیدگاه­ها و خواست­های بحق فعالان کسب و کار اتوماسیون صنعتی است، دانست. این اهداف والا موجب گردیده که صنعت هوشمند بتواند برخی تنگناهای اقتصادی را که در برهه­هایی حادث شد به سلامت و عافیت پشت سر بگذارد که البته در این ارتباط نباید حمایت­ها و همراهی­ های حامیان مالی، آگهی دهندگان و خوانندگان فرهیخته­ ی صنعت هوشمند را نادیده گرفت.

اما ادامه­ راه …

گردانندگان امروز ماهنامه صنعت هوشمند بر این باورند که فضای کنونی فعالیت ماهنامه­ صنعت هوشمند از جهاتی با ۲۰ سال پیش دارای تفاوت­های اساسی است و لازم است به تناسب اقتضائات امروز تغییراتی را در مسیر حرکت این ماهنامه ایجاد کنند.

نخست این که به دلیل گسترش اینترنت و توسعه رسانه­ های دیجیتال، فاکتورهای موفقیت نشریات نسبت به ۲۰ سال پیش تغییر کرده و البته برخلاف دیدگاهی که رسانه­ های دیجیتال را عامل نابودی رسانه­ های کاغذی قلمداد می­کند می­توان ظهور و بروز شبکه­ های اجتماعی را به عنوان یک فرصت جدی برای موفقیت رسانه­ های متعارف در امر ارایه­ ی محتوای مناسب و فاخر به روش­های نوین به مخاطبان قلمداد نمود. از همین رو به زودی مخاطبان و علاقمندان صنعت هوشمند شاهد حضور پررنگ­تر این ماهنامه در فضای مجازی از طریق توسعه وب سایت و اپلیکیشن موبایل و همچنین استفاده­ بیش از پیش آن از شبکه­ های اجتماعی خواهند بود.

نکته­ ی دیگر وقوع تغییرات رادیکال و حیرت­ انگیز در فناوری­های مرتبط با اتوماسیون صنعتی است که با اتکاء به ظهور نسل­های جدید اینترنت امکان­پذیر شده و به واقع وقوع انقلابی نوین در عرصه­ ی صنعت را نوید می­دهد. بدیهی است در چنین فضایی سرعت تغییرات فناوری افزایش یافته و در پی آن شاهد معرفی تجهیزات و راه­ حل­های نوین اتوماسیونی به عرصه­ ی صنعت در بازه­های زمانی کوتاه­تر هستیم که لازم است صنعت هوشمند نیز خود را با این تغییرات همراه و همگام نماید.

افزایش تعداد شرکت­های فعال در زمینه­ ی اتوماسیون صنعتی و ارتقاء سطح دانش و فناوری این شرکت­ها نسبت به سال­های آغازین فعالیت ماهنامه­ صنعت هوشمند، و از سوی دیگر افزایش نقش شرکت­های ایرانی در طراحی، تأمین، یکپارچه­سازی، ساخت و نصب سامانه­ های مورد نیاز صنایع کشور طی سال­های گذشته و به تبع آن افزایش مطالبات صنفی و حرفه­­ای این شرکت­ها یکی دیگر از پارادایم­های پیش روی گردانندگان صنعت هوشمند است که افزایش فعالیت ایشان را در زمینه­ی تأمین مقالات تحلیلی فضای کسب و کار و همچنین برگزاری مصاحبه­ ها و میزگرد های تخصصی با حضور مسؤولان بلند پایه­ ی صنعت کشور و فعالان کسب و کار اتوماسیون صنعتی می­طلبد.

همچنان بر این باوریم که تا ارایه­ ی نشریه­ای درخور مدیران و کارشناسان متخصص و فرهیخته­ ی شرکت­های عضو انجمن صنفی شرکت­های اتوماسیون صنعتی و همچنین متولیان صنعت و صاحبان، مدیران و کارشناسان صنایع ایران عزیز راهی طولانی در پیش داریم و همچون گذشته در انتظار یاری دستان پرمهر تمامی حامیان صنعت هوشمند هستیم.

درباره مدیر سایت

بررسی بیشتر

DCS , TPX , اتوماسیون نیروگاه

معرفی معماری سامانه‌های کنترل DCS مطرح دنیا – بخش ۴

معرفی معماری سامانه‌های کنترل DCS مطرح دنیا نویسنده : مهندس صادق اکبری در بخش قبل، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *